11 Dec 2017

Kuat


Assalamulaikum,


Dunia penulisan yang tidak lagi asing dalam diriku.
Bercakap mengenai pengalaman, entah berapa banyak pengalaman yang aku lalui
Sedikit sebanyak telah memanusiakan aku menjadi seorang manusia yang jauh lebih kuat
Setiap orang ada naik turunnya seperti air yang ada pasang surutnya
Bukan aku hendak menidakkan takdir tapi satu benda yang aku belajar iaitu belajar untuk
menerima hakikat yang sudah tersurat.

Aku juga sama seperti orang lain punya zaman empayar, zaman jahiliah, dan zaman kejatuhan
Cuma kini aku semakin menginjak dewasa dan semakin memahami erti kehidupan
Satu pesan dari aku buat titipan untuk sesiapa sahaja yang membaca

"Berhati-hatilah dengan munculnya orang yang salah ketika diri kita dicengkam
masalah. Dia mungkin berwajah kekasih, sahabat, syeikh. Melodinya melodi cinta tetapi
hatinya hati serigala!

Hati aku tersentap bagai dicarik satu persatu. Ada benarnya kata-kata itu.
Aku pasti sekiranya setiap bait-bait itu dihadam sedalam-dalamnya
Kita pasti akan menemui jawapannya.
Aku tidak menyalahkan takdir meskipun aku pernah menjumpai orang yang salah
Tapi aku ambil dari sudut positif dan berterima kasih kepadanya
Kerana tentu ada hikmah yang akan menunggu di penghujung jalan

Setiap perkara yang aku lalui
Aku perhatikan sebaik-baiknya supaya kesalahan yang sama tidak akan terulang
Aku bukan anak muda yang suka menyalahkan orang lain 
tanpa sebarang bukti yang kukuh
Tapi lebih banyak memerhati dalam diam.

Mungkin di usia aku yang baru menjangkau belasan tahun pada waktu itu
Aku tidak berfikir panjang baik dan buruk pada masa hadapan
Kalaulah masa itu boleh diputarkan 
Tidak sanggup rasanya memikirkan kembali.

Sendunya pada waktu itu sikap kurang matang dan hawa nafsu 
serta bisikan-bisikan halus yang menutupi pendengaran dan pemikiran aku
menjadikan aku membuat keputusan terburu-buru
Sungguh aku menyesal dan berharap aku akan lebih bijak dalam mengatur
kehidupan selepas ini.

Aku dengan seikhlasnya dan lapangnya dada ingin melepaskan segala
keresahan yang terbuku di hati ini jauh dari kehidupan aku
Selamat tinggal kenangan pahit yang tidak ada secebis pun ketenangan.
Jauhi dari meracuni pemikiran serta hati dan jiwa aku

Akhir dari aku tersenyumlah meskipun dunia menghempasmu
begitu kuat. 



                                                                                       Yang Benar,
                                                                                       Najwa


No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan komen ya...

Note: only a member of this blog may post a comment.